• Mobilności

• Mobilności łączone uczniów są to krótkoterminowe wymiany grup uczniów (od 3 dni do 2 miesięcy) w celu promowania wartości związanych z tolerancją i włączeniem społecznym.

Międzynarodowe spotkania projektowe to spotkania robocze dot. koordynacji i realizacji projektu, w których uczestniczą przedstawiciele szkół partnerskich.

• Międzynarodowe spotkanie projektowe (11-15.06.2018)

• W ramach ostaniego międzynarodowego spotkania projektowego 13 czerwca w naszej szkole odbyło się oficjalne zakończenie dwuletniego projektu pt. Healthy eating for better living: Let's move! z programu Erasmus+, realizowanego ze szkołą z Jiczyna w Czechach i Pontgibaud we Francji, którego celami była zmiana złych nawyków żywieniowych i promowanie aktywności fizycznej. Na zakończeniu obecni byli: burmistrz Łabiszyna, wicestarosta żniński pan Andrzej Hłond, kierownik Miejskiego Zespołu Oświaty pani Aleksandra Klinger, a także dyrekcja szkoły, rodzice, uczniowie i nauczyciele zaangażowani w realizację projektu. Przyjechały również nauczycielki z Czech Radka Kerslagerova i Cilka Ondrackova oraz nauczyciel z Francji Andy Farrar. Podczas dwuletniego projektu odbyły się 3 międzynarodowe spotkania projektowe nauczycieli oraz 3 wizyty uczniów i nauczycieli w każdym z krajów partnerskich. W Zespole szkół w Łabiszynie zogranizowano 2 edycje Tygodnia Zdrowia, podczas których: promowano jedzenie w szkole drugiego śniadania, częstowano uczniów owocami, warzywami i świeżo wyciskanymi sokami, zorganizowano turnieje wiedzy o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej, a także spotkania z dietetyczką, maratończykiem czy pokaz zumby. Dwukrotnie w ramach realizacji projektu gościła także w szkole pani dr n.biol. Iwona Paszek z CM UMK, która poprowadział zajęcia z rozmnażania roślin. Od września do maja trwała również rywalizacja polegająca na aktywnym spędzaniu czasu wolnego. Uczestnicy rejestrowali liczbę przebytych kilometrów za pomocą aplikacji mobilnej. Do zabawy włączyli się uczniowie, nauczyciele i mieszkańcy gminy Łabiszyn, którzy zarejestrowali łącznie ponad 16 tys. kilometrów. Do aktywnego trybu życia przez cały rok zachęcała również grupa projektowa uczniów, którzy nagrywali videoprzewodniki po aktywnościach fizycznych o każdej porze roku.

• Mobilność łączona uczniów w Czechach (13-19.05.2018)

• 13.05 (niedziela)

O godz. 10:00 wyruszyliśmy busem z Łabiszyna. Do Jiczyna dostarliśmy ok. godz. 18:00. Uczniowie udali się do rodzin goszczących.

14.05 (poniedziałek)

Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania naszej szkoły partnerskiej w Jiczynie. Uczniowie wzięli udział w lekcjach, a następnie zjedliśmy obiad na szkolnej stołówce, która jest dostępna dla wszystkich uczniów i nauczycieli. Po obiedzie uczniowie w międzynarodowych grupach przeprowadzili ankietę wśród mieszkańców Jiczyna nt. nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej. Następnie podziwialiśmy panoramę Jiczyna z wieży widokowej. Udaliśmy się również aleją lipową na spacer do parku Wallenstein, a następnie na wzgórze Zebin.

15.05 (wtorek)

We wtorek uczniowie rywalizowali na miejskim stadionie w Jiczynie w konkurencjach: zawody w sztafecie, Kin-Ball, siatka i skok w dal. Turniej wygrali Czesi, 2 miejsce zajęli Francuzi, a 3 grupa z Polski. Po obiedzie na szkolnej stołówce wyruszyliśmy na spacer po Prachowskich Skałkach.

16.05 (środa)

Odwiedziliśmy tradycyjne gospodarstwo w miejscowości Pencin, gdzie wytwarza się kozi ser, który mieliśmy okazję spróbować i zobaczyć, jak się go wytwarza. Zwiedziliśmy również niewielki kościołek, z którym związana jest historia miejscowego doktora Kittl. A następnie pokonaliśmy 15 km malowniczą trasą na hulajnogach.

17.05 (czwartek)

W czwartek pojechaliśmy do Liberca, gdzie zwiedziliśmy ratusz, wieżę widokową, a w centrum uczniowie przeprowadzili ankietę nt. odżywiania i aktywności fizycznej. Z Liberca pojechaliśmy do Hanychowa, gdzie kolejką linową wjechaliśmy na górę Jested. Po obiedzie w restauracji na szczycie zeszliśmy spacerem do autokaru.

18.05 (piątek)

Przed południem pojechaliśmy do miejscowości Miletin, gdzie przyglądaliśmy się procesowi tworzenia słodyczy wg tradycyjnej receptury. Mieliśmy również okazję samodzielnie przygotować rurki z kremem. Po powrocie do szkoły zjedliśmy obiad na szkolnej stołówce i rozpoczęliśmy przygotowania do oficjalnego zakończenia naszego pobytu. Uczniowie stworzyli w międzynarodowych grupach plakaty prezentujące nasze działania. Polska grupa zaprezentowała swoje video przewodniki po aktywnościach jesiennych i zimowych. W oficjalnym zakończeniu wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele, dyrekcja oraz władze miasta.

19.05 (sobota)

O godz. 9:00 wyruszliśmy z Jiczyna w drogę powrotną do Łabiszyna.

Galeria:

Skrót wydarzeń przygotowany przez szkołę partnerską z Czech:

• Międzynarodowe spotkanie projektowe w Czechach (05-09.02.2018)

• Od 5 do 9 lutego 2018 trwało kolejne spotkanie projektowe dla nauczycieli. Do Czech udały się: koordynator projektu p. Roksana Łakomy oraz p. Joanna Rajsner. Podczas spotkania, w którym uczestniczyli również nauczyciele z Francji partnerzy omówili dotychczas zrealizowane działania i dyskutowali nad dalszymi pracami, a także ustalali szczegóły majowej wizyty uczniów w Czechach.

Galeria:

• Mobilność łączona uczniów w Polsce (25-30.09.2017)

• 25.09 (poniedziałek)
            Pani Dyrektor dokonała oficjalnego rozpoczęcia wizyty naszych zagranicznych gości. Na uroczystości obecny był Pan Burmistrz Łabiszyna. Odśpiewaliśmy hymn Unii Europejskiej, obejrzeliśmy filmiki z kilku dotychczas zrealizowanych akcji, wręczone zostały upominki. Po poczęstowaniu się drożdżówką uczniowie wzięli udział w lekcjach poprowadzonych przez naszych nauczycieli. Byli m.in. na lekcji języka angielskiego, niemieckiego, informatyki i chemii. Później ruszyliśmy na łabiszyński rynek, gdzie odbyła się gra terenowa. Dzień zakończyliśmy pobytem na łabiszyńskiej Wyspie – jeździliśmy rowerami udostępnionymi przez naszą wypożyczalnię, graliśmy w tenisa stołowego, ćwiczyliśmy na siłowni plenerowej, a także zagraliśmy w bilarda.
            26.09 (wtorek)
            Dzień rozpoczęliśmy od wizyty w sadzie w Smerzynie. Następnie udaliśmy się na spacer wokół jeziora i pojechaliśmy do pałacu w Lubostroniu. Po zwiedzaniu zjedliśmy deser i ruszyliśmy na pieszo w kierunku gospodarstwa agroturystycznego w Józefince. Na miejscu własnoręcznie przygotowaliśmy surówki do obiadu. Dzień zakończyliśmy aktywnie na łabiszyńskim stadionie – pod okiem profesjonalnego instruktora wzięliśmy udział w treningu nordic walking.
            27.09 (środa)
            Pojechaliśmy do Bydgoszczy. Po zwiedzeniu starego rynku udaliśmy się na Wyspę Młyńską, gdzie aktywnie wypoczywaliśmy, grając w piłkę i uprawiając aerobic. Następnie udaliśmy się do parku linowego. Po powrocie zjedliśmy pyszny obiad w naszej stołówce i ruszyliśmy w dalszą drogę do pracowni tortów w Jeżewie. Obejrzeliśmy również uprawę warzyw. Na zakończenie urządziliśmy ognisko w gospodarstwie agroturystycznym w Jeżewicach.
            28.09 (czwartek)
            O godzinie 6 rano wyruszyliśmy w kierunku polskiego wybrzeża. Po drodze zatrzymaliśmy się w skansenie we Wdzydzach Kiszewskich, gdzie wzięliśmy udział w tradycyjnych wiejskich zajęciach. Następnie udaliśmy się na obiad do tradycyjnej kaszubskiej restauracji, a potem zwiedzaliśmy Gdańsk.
            29.09 (piątek)
            Od rana przygotowywaliśmy się do podsumowania wizyty. W międzynarodowych grupach tworzyliśmy plakaty ze zdjęciami w całego tygodnia, które wywiesiliśmy na szkolnym korytarzu. Odwiedziliśmy łabiszyńską piekarnię, gdzie poczęstowano nas pysznymi drożdżówkami. Po powrocie do szkoły wzięliśmy udział w turnieju na sali gimnastycznej. Po południu spotkaliśmy z rodzinami, które gościły uczniów. Pani Dyrektor dokonała podsumowania wizyty, obejrzeliśmy zdjęcia z pobytu i rozpoczęliśmy przygotowania do wyjazdu.
            30.09 (sobota)
            Wczesnym rankiem pożegnaliśmy grupę czeską, następnie odjechali Francuzi. A dowodem na to, że był to wspaniały tydzień, który na zawsze pozostanie w naszej pamięci były łzy w oczach naszych gości. I nie tylko ich…

• Mobilność łączona uczniów we Francji

(04-11.06.2017)

04.06.2017

Odbyliśmy podróż lotniczą na trasie Bydgoszcz-Lyon z przesiadką we Frankfurcie.
            05.06.2017
            Udaliśmy się do restauracji na tradycyjne francuskie śniadanie. Przeprowadziliśmy ankietę dot. gastronomii w centrum handlowym.
            Odbyliśmy podróż autokarową na trasie Lyon-Pontgibaud. Spotkaliśmy się z rodzinami goszczącymi.
            06.06.2017
            Udaliśmy się z wizytą do Volvic Centre - centrum wydobycia wody wulkanicznej, które mieści interaktywne muzeum poświęcone historii miejsca. Zapoznaliśmy się z przeszłością centrum oraz obejrzeliśmy wystawę dotyczącą wody w naszej codziennej diecie. Po zapoznaniu się ze wszystkimi informacjami rozwiązaliśmy quiz na temat roli wody w odżywianiu.
            Celem promocji aktywności fizycznej, współpracy w zespole oraz krzewienia ducha rywalizacji wzięliśmy udział w drużynowych biegach na orientację w parku Volvic.
            07.06.2017
            Udaliśmy się do górskiej miejscowości wypoczynkowej Mont Dore, gdzie odbyliśmy krótki spacer  oraz wymieniliśmy się pomysłami na temat aktywności fizycznej zimą. Ze względu na złe warunki pogodowe musieliśmy zrezygnować z jazdy rowerami górskimi. Urządziliśmy wspólny piknik nad jeziorem Chambon. Odbyliśmy spacer wokół jeziora, podczas którego zwróciliśmy uwagę na ścieżkę z naturalnych elementów wokół jeziora. Jest to przykład wykorzystania naturalnych warunków terenu i przystosowania go do rekreacji bez ingerencji w środowisko.
            Odwiedziliśmy farmę sera Saint Nectaire. W interaktywnym muzeum poznaliśmy historię miejsca. Obejrzeliśmy również proces produkcji sera. Wszystko przebiega w sposób naturalny. Celem tego działania było promowanie lokalnych, naturalnych produktów.
            08.06.2017
            Spotkaliśmy się z przedstawicielami lokalnych władz w miejscowości Clermont (region Owernia, na terenie którego znajduje się nasza szkoła partnerska). Odwiedziliśmy lokalne targowisko i przeprowadziliśmy wywiad ze sprzedawcami, aby dowiedzieć się skąd pozyskują produkty spożywcze. Zwiedziliśmy katedrę zbudowaną ze skały wulkanicznej. Wjechaliśmy wyciągiem na wygasły wulkan Puy de Dome. Spacerowaliśmy po wytyczonych na jego szczycie ścieżkach i obserwowaliśmy startujących paralotniarzy, kolejny raz zwracając uwagę na wykorzystanie do celów rekreacyjnych i sportowych naturalnie powstałych miejsc.
            09.06.2017
            Odwiedziliśmy sklepy w Pontgibaud i porozmawialiśmy ze sprzedawcami na temat miejsca pochodzenia ich towarów. Okazało się, że są to w większości produkty lokalne. Byliśmy również w piekarni i manufakturze czekolady, gdzie obserwowaliśmy proces powstawania pralinek. Zwiedziliśmy zamek w Pontgibaud, po którym oprowadziła nas potomkini właścicieli, opowiadając o losach swojej rodziny. Zjedliśmy obiad na szkolnej stołówce zapoznając się z zasadami wprowadzonego niedawno w naszej szkole partnerskiej programu „No waste”. Obiad składał się z zupy, drugiego dania i deseru. Sami decydowaliśmy co i w jakiej ilości zjemy. Warunkiem otrzymania kolejnego dania było jednak zjedzenie poprzedniego. W ten sposób można zminimalizować ilość resztek oraz obniżyć ilość, a przez to również koszty zakupu produktów spożywczych. Następnie spędziliśmy czas na świeżym powietrzu podczas międzynarodowych zabaw z piłką. Pracowaliśmy także nad zorganizowaniem wystawy i spotkania kończącego nasz pobyt oraz podsumowującego dotychczasową realizację projektu, na które przybyły rodziny goszczące, dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz inne osoby zaangażowane w realizację projektu lub nasz pobyt. Odbył się również poczęstunek przygotowany z lokalnych produktów.
            10.06.2017
            Odbyliśmy podróż na trasie Pontgibaud-Lyon.
            Pożegnaliśmy grupę czeską na lotnisku i udaliśmy się na zwiedzanie Lyonu.
            11.06.2017
            Ze względu na brak połączeń lotniczych 10.06 udaliśmy się w podróż powrotną 11.06.2017 na trasie Lyon-Bydgoszcz z przesiadką we Frankfurcie.

Francja2017.pdf

• Międzynarodowe spotkanie projektowe we Francji (22-25.11.2016)

• Od 22 do 25 listopada 2016 koordynator projektu p. Roksana Łakomy oraz p. Magdalena Mellem udały się na pierwsze spotkanie projektowe do miejscowości Pontgibaud na południu Francji. Podczas spotkania, w którym uczestniczyły również dwie nauczycielki z Czech partnerzy omówili dotychczas zrealizowane działania (obchody Europejskiego Dnia Języków Obcych i Światowego Dnia Walki z Głodemy) i dyskutowali nad dalszymi pracami, a także ustalali szczegóły czerwcowej wizyty uczniów we Francji.